Jak kolor wpływa na uczenie się i zdobywanie informacji?

kolor_ubranie_nastroj_ekstrawersja_introwersja_marta staron mlotUlubiony kolor, jak również ten, który najczęściej ubieramy, może o nas wiele powiedzieć. I tak np. niektórzy nigdy nie założą kolorowych ciuchów czy innych elementów garderoby, bo źle się w nich czują – wolą stonowane odcienie, nie rzucające się w oczy. A już na pewno nie pokażą się w nich publicznie, ponieważ nie chcą nadmiernie przykuwać uwagi innych osób. Nie są to raczej osoby ekstrawertyczne, które to już samym ubraniem oraz jego kolorystyką dają znać o sobie i swoim temperamencie.

Dlatego też sekretem ubrania nie jest ono samo, lecz to w jakim jest kolorze, odcieniu itp. Kolory bardzo różnie na nas oddziałują, dlatego też  ubieramy się zgodnie z obecnym nastrojem, okazją. Pomaga nam to również kontaktować się z otoczeniem, np. osoby tracące bliskich ubierają się na czarno, aby symbolicznie podkreślić czas żałoby po zmarłym.

nauka_rozwijanie_umiejetnosci_funkcja poznawcza_dekoracja_marta staron mlotKolory to nie tylko forma przedstawiania i wyrażania nas samych, ale również  sposób na efektywniejszą naukę. Wpływają one na uczenie się oraz zdobywanie i rozwijanie nowych umiejętności.  Żeby jednak spełniały swoją rolę w nauce, muszą być stosowane w celu uruchomienia poszczególnych funkcji poznawczych, a nie w celach dekoracyjnych.

Autorka artykułu (na końcu znajdziesz link) wspomina, że miała w przedszkolu swoją ulubioną niebieską kredkę, którą najczęściej wybierała do rysowania. Później ten kolor stał się jej ulubionym i tak pozostało do dziś.

wybor_kolor_kredka_dziecko_przedszkole_ulubiony_marta staron mlotWedług psychologii, wybór koloru kredki nie był bez znaczenia (wybrała taką, która  najlepiej oddziaływała na jej mózg). Jest to bardzo symboliczny mechanizm– np. żółty kojarzy się z emocjami (stąd człowiek lubiący żółty kolor jest energiczny, emocjonalny, szalony; czerwony kojarzony jest z ciałem, zmysłowością, natomiast zielony ze spokojem, harmonią, równowagą).  Autorka wspomina słowa swojej mamy, która mówiła o córce, że zawsze była takim „myślącym dzieckiem” (stąd wybór niebieskiej kredki).

Niemniej jednak jest to głębszy temat niż tylko kwestia preferencji. Lou Tetlan, o którym mowa w artykule, założyciel grupy CID, prowadzi zespół ludzi, którzy tworzą programy nauczania wykorzystując neurologiczno-psychologiczne uwarunkowania. Jednym z charakterystycznych zagadnień, które porusza w swoich projektach jest właśnie kolor. Wyodrębnił kilka wskazówek  związanych z kolorami, które mogą pomóc w nauce:

1. Słoneczne kolory

Żółty jest kolorem najłatwiejszym do zobaczenia; niegdyś naukowcy myśleli, że czerwony, ale wykorzystując technologię „eye-tracking”, doszli do wniosku, że kolory słoneczne są pierwszymi, na których koncentruje się oko. Można to wykorzystywać w różnych prezentacjach, kolorując coś najważniejszego na żółto (choć tu – uwaga! – żółty jest jednocześnie kolorem, który jeśli jest zbyt w zbyt jasnym odcieniu: trudno go zobaczyć. Stąd też napisy na notatce, flipcharcie czy w pokazie slajdów absolutnie nie mogą być w kolorze żółtym, ale jedynie zakreślone na żółto). Sam/a zobacz – jesteś w stanie to odczytać? żółty napis!

2. Lepsze zapamiętywanie

Robienie notatek na żółtym papierze, a nie białym powoduje wzrost zapamiętywania, większą efektywność nauki; natomiast nauka na komputerze z żółtym tłem (jak np. w wirtualnej aplikacji Notepad) jest mniej skuteczna niż np. na niebieskim tle.

3. Kolor na pamięć

Pisanie kolorowymi markerami po tablicy pozwala na lepsze zapamiętywanie (nawet o 25%).

4. Przetwarzanie informacji

Nie powinniśmy obawiać się kolorów . Kiedy coś jest kolorowe, mózg lepiej to odczytuje, zwiększa się (przyspiesza) nasza interakcja z kolorowymi obiektami – kolor skraca czas przetwarzania informacji.

5. Skupienie uwagi

Wykorzystywanie kolorowej kreski lub paska na kartce z informacją zwraca większą uwagę na nią i sprawia, że staje się bardziej istotna dla czytelnika. Dla pełnego efektu kolory powinny być bardziej żywe niż subtelne.

6. Wpływ koloru na człowieka

mozg_gruczol_kolor_adrenalina_serce_cisnienie_uczen_czerwony_marta staron mlotKolor oddziałuje na funkcje gruczołów mózgowych, może to wobec tego fizycznie oddziaływać na ludzi. Np. czerwony aktywuje przysadkę mózgową, która aktywizuje rdzeń nadnerczy wydzielających adrenalinę. Gdy adrenalina uderza do krwi, wzrost poziomy cukru we krwi jest tak duży, że zaczyna szybciej bić serce, zwiększa się częstotliwość oddechów, wzrasta poziom ciśnienia. Zatem jeżeli chce się  uczniom „wbić coś do głowy”, należy wydrukować to na czerwono.

 

Opracowanie: Marta Staroń-Młot

Na podstawie artykułu: 6 Ways Color Affects Learning Kate Everson

http://www.clomedia.com/blogs/6-mind-over-matter/post/6121-ways-color-affects-learning

Komentarze

komentarze

CLOSE
CLOSE

No nie żartuj! Już uciekasz? Zostań jeszcze chwilkę



Klaudia Tolman tańcząca z blachą do pieczenia

Mój banan na twarzy marnieje, gdy opuszczasz moją stronę! Zatrzymam Cię filmikiem, czy prezentami? ☺

Zapisz się na newsletter, będę Cię radośnie obdarowywać:

  • Informacjami o najbliższych szkoleniach i warsztatach,
  • Wiedzą ryślicielską, którą uwielbiam się dzielić,
  • Moimi nowymi pomysłami, projektami i inspiracjami,
  • Poradami jak rysować, gdzie szukać informacji, jakich sztuczek używać.

Chcesz otrzymać za darmo 3 miniporady rysunkowe? Zapisz się na Ryśletter!

FreshMail.pl
 

Chcesz otrzymywać miniporady rysunkowe, ciekawostki i informacje o szkoleniach? Zapisz się na Ryśletter!

FreshMail.pl